Turinys
Šeima – valstybės pagrindas! Tai nėra vien senovės filosofų sentencija. Tiek senovės istorija, tiek ir dabartis jau ne kartą įrodė, jog visuomenė, kurioje gali plėtotis stiprios, darnios šeimos, sukuria stiprias ir darnias valstybes. Tiek šeimoje, tiek ir valstybėje geriausi sprendimai yra priimami visų jos narių dialogo būdu, atsižvelgiant į visų interesus ir galimybes.
Siekdamas Lietuvos Respublikos prezidento posto siūlau evoliuciją, o ne revoliuciją. Esu įsitikinęs, jog daugelį kamuojančių skaudulių galima išspręsti diskusijose, įsiklausant į skirtingų pusių argumentus ir siekiant vieno tikslo – geresnės mūsų šalies ir jos piliečių ateities.
Kandidatuodamas į Lietuvos Respublikos prezidento postą aš siūlau geresnės Lietuvos viziją. Moderni Lietuva turi būti demokratinė valstybė, pagrįsta dialogu ir kompromisu, santarve ir bendro gėrio samprata, suvokimu, kad šis žemės lopinėlis yra mūsų namai, kuriuose gera turi ir gali būti kiekvienam iš mūsų atskirai ir mums visiems kartu. Tokios Lietuvos viziją siūlau aš ir visus, nepriklausomai nuo politinių pažiūrų, kviečiu prisijungti prie jos įgyvendinimo.
Valstybė be teisingumo yra tik plėšikų gauja – tai sakė dar senovės romėnai. Jų žodžių teisingumą įrodė istorija. Dabartinė Lietuvos valdžia įrodė, jog be reikiamos kompetencijos ir tinkamos politinės lyderystės darant net ir reikalingiausius darbus, atliekant net ir būtiniausias reformas, labai nesunku ne tik jas sukompromituoti, bet ir tapti pajuokos objektu. Visgi esu įsitikinęs, jog dirbant nuosekliau, atidžiau parenkant už gerų idėjų įgyvendinimą atsakingus asmenis, vengiant itin radikalių ir visuomenės ar atskirų jos grupių pasipriešinimą sukėlusių sprendimų, tariantis su visuomene, o ne nuo jos užsidarant, daugumą 2016 m. Seimo rinkimuose tiek daugiausiai mandatų gavusios, tiek ir kai kurių kitų racionaliai mąstančių partijų keltų tikslų buvo galima pasiekti kur kas greičiau ir su gerokai didesne nauda tautai, visuomenei ir valstybei.
Aš visuomet laikausi duoto pažado ir kaip politikas esu pasirengęs imtis visų veiksmų esamai padėčiai pakeisti. Mūsų tauta, mūsų piliečiai laukia realių pokyčių. Pokyčių, kuriems šalis subrendo. Pokyčių, kurių pirminis planas buvo 2016-ųjų LVŽS rinkiminė programa. Pokyčių, pagrįstų Konstitucijoje garantuojama piliečių laisve ir lygybe, o ne visuomenės skirstymu į „apačias“ ir „viršūnes“, kurios pavirto sustabarėjusia nomenklatūra. Lietuvos valdžia nutolo nuo tautos, nors patys yra jos dalis. Kas yra Lietuva – mokytojas, teisininkas, menininkas, ūkininkas, politikas, verslininkas, darbininkas. Pagaliau šeima… tai yra Lietuva. Mes visi esame Lietuva.
Esu įsitikinęs, jog kiekvienos politikos ašis turi būti pilietis. Kiekvienas sprendimas yra vertas dėmesio tik tiek, kiek jis duoda daugiau naudos nei žalos visuomenei ir piliečiui. Būtent per tokią perspektyvą vertinau vaiko teisių apsaugos sistemos reformą. Ir būtent per tokią prizmę vertinsiu visas politines iniciatyvas ir teisėkūros procesus.
Lietuvos Respublikos Konstitucija valstybės vadovui didžiausius įgaliojimus suteikia užsienio politikos srityje, taip pat patiki teisingumą vykdančio lygmens – teisėjų korpuso kontrolę. Kitose viešosios politikos srityse Lietuvos Respublikos prezidentas turi mažesnius įgaliojimus ir neretai konkreti jo įtaka priklauso nuo santykių su Seimu bei Vyriausybe. Eidamas prezidento pareigas visai valstybei svarbių sprendimų sieksiu dialogo ir kompromiso pagrindu. To tikėsiuosi tiek iš Seimo, tiek ir iš vyriausybės, nepriklausomai nuo juose dominuojančių politinių jėgų.
Lietuvos Respublikos piliečiams siūlau tokią vidaus ir užsienio politikos viziją 2019-2024 metams:
Lietuva – mažoji Europos valstybė, gebanti vidutiniškais ištekliais pasiekti didelius tikslus tiek europinėje, tiek ir vidaus politikoje, kartu sukurdama vieną geriausių pasaulyje aplinkų šeimai.
Užsienio politikos srityje didžiausią dėmesį skirsiu mūsų tarptautinio saugumo ir gerbūvio pagrindui – Europos Sąjungai, NATO ir geriems kaimyniniams santykiams. Esame turtingiausių ir labiausiai išsivysčiusių pasaulyje tarptautinių organizacijų nariai. Šią narystę turime išnaudoti mūsų piliečių saugumui, mūsų šeimų gerovei, mūsų vaikų ateičiai.
Kartu negalime būti vien tik pasyvūs saugumo ir gerovės vartotojai. Turime aktyviai dalyvauti kuriant tiek transatlantinę saugumo darbotvarkę, tiek ir europinę teisę ir Bendrosios rinkos taisykles.
Lietuvos užsienio politika remsis narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimais ir teikiamomis galimybėmis, transatlantinės partnerystės stiprinimo principais, gerais kaimyniniais santykiais tiek su artimiausiomis kaimynėmis, tiek ir su regioniniais partneriais, tampria sąveika su užsienyje gyvenančiais tautiečiais ir visais laisvos ir atviros Lietuvos draugais, nepriklausomai nuo jų tautybės ir pilietybės.
Lietuvos Respublikos Prezidentas sprendžia pagrindinius užsienio politikos klausimus ir kartu su Vyriausybe vykdo užsienio politiką.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 84 straipsnio 1 dalis
Lietuvos geopolitika ir geografinė padėtis nulemia, kad esame kryžkelėje tarp Vakarų krikščioniškosios ir Rytų stačiatikiškos civilizacijų. Mums lemta būti geopolitiniu tiltu tarp tų, kas neranda bendros kalbos. Turime būti tie, kurie padeda savo strateginiams partneriams JAV ir Vakarų Europoje tiesti politinių sprendinių paieškos tiltus su Baltarusija ar Rusija. Mes turime daugiausiai žinių, istorinės patirties ir kultūrinio supratimo ir mes privalome tai išnaudoti visos Europos saugumui ir savo gerovei.
Tolimesnę Lietuvos užsienio politiką matau, kaip geopolitinius tiltus su kaimyninėmis ir tolimesnėmis šalimis, kaip bendru interesu ir bendra gerove pagrįsta taikų sambūvį. Geri santykiai su kaimynais Lenkija, Latvija, Estija bei su visomis Višegrado grupės šalimis, Austrija, taip pat su Danija, Suomija, Ukraina ir Gruzija yra ypatingos svarbos. Baltarusijos izoliavimas ar santykių su Rusija nebuvimas – taip pat yra prastas strateginis sprendimas, kuris veda į nulinius rezultatus. Būtina tiesti tiltus, o ne juos deginti ar statyti aklinus barjerus. Jeigu kita šalis atsisakys eiti draugystės ir demokratijos tiltu – tai bus jos pasirinkimas. Ne Lietuvos. Toks turi būti Lietuvos užsienio politikos pamatas. Užsienio politika nebus sėkminga jei patys neieškosime abipusiai naudingų santykių. Mums svarbi ir rytų partnerystė. Turime išmintingai paremti tas šalis, kurios kaip ir Lietuva prieš 30 metų, siekia eiti laisvės ir demokratijos keliu.
Lietuvos valstybė globoja savo piliečius užsienyje.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 13 straipsnis
Lietuva yra padariusi daug stiprindama savo saugumo ir gynybos politiką. Pastaraisiais metais padidėję investicijos į krašto gynybą, nauja ginkluotė, suintensyvėjęs karių rengimas, išaugusios karinės pajėgos, vis glaudesni ryšiai su sąjungininkais, išaugę šalies gynybiniai pajėgumai XXI amžiaus karo lauko – kibernetinėje erdvėje, leidžia pagrįstai didžiuotis savo šalimi ir teigti, kad nuo pergalės Žalgirio mūšyje laikų nebuvome tokie saugūs kaip šiandien. Todėl nacionalinio saugumo srityje itin svarbu eiti evoliucijos keliu, vengti revoliucijų, nepamatuoto blaškymosi. Pagrindinį dėmesį turime skirti esamų politikos ir reguliavimo trūkumų šalinimui bei ryšių su partnerėmis stiprinimui.
Teisingumo politika turi skatinti pasitikėjimą tiek teisine sistema, tiek ir visa valstybe. Valstybės vadovas turi didžiules galias teisėjų korpuso formavimo ir priežiūros srityje. Deja, mūsų šalies žmonės yra nusivylę pagrindiniais valstybės principais – teisingumu. Ir to priežastis yra ilgalaikiame teisėsaugos problemų ignoravime. Sieksiu, jog teisingumas būtų kertiniu principu visur – ir teismuose, ir valstybės valdyme, ir visų mūsų darbuose. Teismai turi tapti artimesni visuomenei. Esmine savo, kaip prezidento, pareiga įvardiju visapusišką šios galios panaudojimą tam, kad net mažiausias abejonės šešėlis dėl teisėjų kompetencijos ar nešališkumo būtų išsklaidytas, o bet koks piktnaudžiavimas – nedelsiant išaiškintas ir griežtai nubaustas.
Lietuvos Respublikos prezidentas teikia Seimui Aukščiausiojo Teismo teisėjų kandidatūras, skiria Apeliacinio teismo teisėjus, skiria teismų teisėjus ir pirmininkus, ir teikia Seimui juos atleisti, skiria ir atleidžia Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 84 straipsnio 11 dalis
Lietuvos Respublikos valstybės vadovas kitose viešosios politikos srityse turi ne tokius didelius įgaliojimus ir neretai konkrečios jo galios priklauso nuo santykių su Seimu bei Vyriausybe pobūdžio. Bemaž trejeto dešimtmečių antrosios Lietuvos Respublikos patirtis, rodo, jog aktyvus ir principingas prezidentas gali pasiekti labai daug. Eidamas prezidento pareigas visai valstybei svarbių sprendimų sieksiu dialogo ir kompromiso pagrindu, suvokdamas, jog ne priklausymas politinei partijai žmogų daro teisiu, o idėją – vertinga; kiekvieną pasiūlymą vertinu ir vertinsiu pagal jo teikiamą naudą šaliai, jos atitikimą bendražmogiškiems etikos ir moralės principams. To tikėsiuosi tiek iš Seimo, tiek ir iš vyriausybės, nepriklausomai nuo juose dominuojančių politinių jėgų.
Kaip bendrą visos savo politikos prioritetą įvardiju principą, jog kokybiškas valdymas turi būti bet kurio valdymo ar administravimo lygmens veikimo sąlyga. Lietuvos Respublikos konstitucinė sandara numato ženklias galias valstybės Prezidentui, kuris gali dirbti kartu su įstatymų leidžiamąja ir vykdomąja valdžia ir kartu – labai ribotas galias kartu nenorinčiam dirbti tokiam valstybės vadovui.
Eidamas į prezidento rinkimus įsipareigoju siekti darnaus darbo su Seimu ir Vyriausybe, nepriklausomai nuo juos sudarančių politinių jėgų ir visus politikus bei įstaigų, tarnybų vadovus vertinti tik pagal jų darbo rezultatus, visuomenei teikiamą naudą, bendražmogiškų vertybių puoselėjimą bei žmogaus ir pareigūno veiklos atitikimą šiems principams.
Svarbiausios viešosios politikos sritys, kuriose sieksiu esminių permainų ir pažangos yra:
Pažanga kiekvienoje iš šių sričių nedelsiant ir tiesiogiai atsilieps visai ir jos piliečių šalies gerovei. Eidamas į prezidento rinkimus įsipareigoju pokyčius įgyvendinti laikantis toliau pateikiamų principų ir gairių.
Lietuvos Respublikos konstitucija nedviprasmiškai nurodo, jog valstybė turi tarnauti jos suvereno – tautos interesams. Todėl sieksiu, jog visų iniciatyvų pagrindu taptų efektyvi gerovės politika – piliečio, šeimos, bendruomenės, miesto ar kaimo – visos valstybės gerovės politika.
Šeima yra visuomenės ir valstybės pagrindas.
Valstybė saugo ir globoja šeimą, motinystę, tėvystę ir vaikystę.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 38 straipsnis
Jei šeima yra valstybės pagrindas, tai kultūra yra klijai, kurie kartu laiko valstybės audinį – piliečius. Kultūra, tiek plačiąja prasme – savo šaknų suvokimas, pasididžiavimas savo kilme, tiek ir siaurąja prasme – vidurinės mokyklos suteikiamas pasauliniu lygmeniu pirmaujantis išsilavinimas, mūsų bendro kultūrinio paveldo išmanymas – yra pagrindas sėkmingai plėtotis visai valstybei. Labai svarbiomis savo veiklos kryptimis matau efektyvios, šiuolaikiškos ir mūsų paveldą vertinančios švietimo ir kultūros politikos formavimą. Siekdamas šių tikslų, įsipareigoju:
Turime deramai įvertinti akademikų darbą, turime sukurti veikiančią mokslo ir tyrimų skatinimo sistemą. Pradėti turime nuo finansų – nenormalu, kada mokslų daktaro laipsnį apgynusio žmogaus atlyginimas yra mažesnis už šalies vidurkį, o pirmą darbą gyvenime gavusio dar studijuojančio informatiko atlyginimas viršija didžiausią įmanomą profesoriaus atlyginimą.
Sieksiu išsamios aukštojo mokslo sistemos pertvarkos. Tai turi būti ne eilinė „reforma“, o nuoseklus ir kompleksiškas darbas, kurio tikslas – užtikrinti, jog Lietuvos universitetai būtų pajėgūs ne tik išgyventi, bet ir sudaryti pasaulinius standartus atitinkančias sąlygas studijoms ir moksliniams tyrimams. Šis darbas turi būti evoliucinis, o ne revoliucinis. Pažangiosios pasaulio šalys švietimo sistemose niekada nedarė revoliucijų – ne skandinavai ar šveicarai, be to apsiėjo ir estai, kurie šiandien pagal švietimo rezultatus yra pasaulio elite. Aukštojo mokslo politikoje ne vieta neoliberalų rinkos eksperimentams susiejant finansavimą su „studijų krepšeliais“.
Mokymas valstybinėse ir savivaldybių bendrojo lavinimo, profesinėse bei aukštesniosiose mokyklose yra nemokamas.
<…> Gerai besimokantiems piliečiams valstybinėse aukštosiose mokyklose laiduojamas nemokamas mokslas.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 41 straipsnio 2 ir 3 dalis
Sauga ir sveikata darbo vietose turi tapti ne formalių žiniaraščių pildymu, o kasdiene veikla – kiekvienos įmonės savanoriškai suvokiama pareiga sau ir savo darbuotojams. Miestų ir miestelių aikštės ir sporto salės turi pasiūlyti pakankamas galimybes sveikai praleisti laisvalaikį, o kvalifikuoti treneriai ar sveikatingumo specialistai turi būti lengvai pasiekiami visuose šalies kampeliuose.
Šalies ūkio politika turi suderinti du pagrindinius tikslus – aukštą gyvenimo ir aplinkos kokybę bei pasaulyje pirmaujantį konkurencingumą. Tai galime padaryti – mokydamiesi iš pasaulinių sėkmės istorijų, tačiau ne aklai jas kopijuodami, o su blaiviai į pasaulį žvelgiančiais ekspertais, pritaikydami šias pamokas prie Lietuvos galimybių ir kultūrinės, industrinės bei visuomenės raidos specifikos.
Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva.
Valstybė remia visuomenei naudingas ūkines pastangas ir iniciatyvą.
Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnis
Gyvenimas dvidešimt pirmajame amžiuje yra neatskiriamas nuo poreikio suderinti ekonomikos augimą ir aplinkos išsaugojimą. Esu įsitikinės, jog praėjusio šimtmečio septintame-aštuntame dešimtmetyje kilusių aplinkos išsaugojimu besirūpinusių judėjimų, vėliau daugelyje šalių virtusių Žaliųjų partijomis, tikslai šiandien turi būti suprantami ir artimi kiekvienai atsakingai politinei jėgai. Todėl savo prezidentinėje programoje įsipareigoju didelį dėmesį skirti ekologijai ir aplinkos bei gyvenimo kokybės politikai. Esu įsitikinęs, jog Lietuva turi ir gali nesunkiai tapti žaliosios Europos lydere, besididžiuojančia tyriausiu vandeniu, švariausiu oru ir puikiu miestų ir kaimų bei gyvosios gamtos balansu. Keliu tikslą, jog visi Lietuvos piliečiai gyventų kokybiškoje gyvenamojoje aplinkoje. Gerai žinau, jog su aplinkos apsauga susiję sprendimai dažniausiai priklauso vyriausybės ir savivaldybių kompetencijai. Visgi tapęs prezidentu ketinu atidžiai sekti aplinkos kokybės procesų eigą ir esant reikalui – ryžtingai įsikišti ir lyderystės bei visuomenės palaikymo dėka užtikrinti ekologišką Lietuvos vystymosi kryptį. Todėl įsipareigoju siekti, jog:
Vandens, tiek paviršinio, tiek ir gruntinio, kokybė turi išlaikyti aukštus dabartinius standartus ir tik gerėtų. Lietuva pasižymi santykinai vienais didžiausių švaraus gėlo vandens išteklių Europoje, tačiau šis turtas ne visuomet deramai naudojamas. Įsipareigoju kelti tikslą išsaugoti esamą aukštą vandens išteklių švarumo lygį ir vaikams palikti dar švaresnius Lietuvos vandenis.
Abu aukščiau įvardinti prioritetai, yra minimalios sąlygos, kurias kelsiu už aplinkosaugą atsakingiems pareigūnams.
Lietuvos piliečiai turi atgauti pasitikėjimą savo valstybės institucijomis. Viešojo administravimo institucijos turi tapti piliečių pasididžiavimo objektu. Nors valstybės prezidento galios tiesiogiai įtakoti administracinius procesus nėra didelės, visgi, dėl turimų galių teisėkūros bei institucijų vadovų skyrimo procesuose, bei glaudžiai dirbant su Seimu ir Vyriausybe, įsiklausant į specialistų pasiūlymus bei visuomenės pastabas, galima pasiekti daug. Gerai įvertinęs teisės aktais nustatytas taisykles bei politines galimybes, įsipareigoju:
Valdžios galias riboja Konstitucija.
Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 5 straipsnis
Kartu kelsiu tikslą užtikrinti, jog valstybės tarnyba taptų prestižiniu užsiėmimu, darbo vieta, dėl kurios konkuruotų tiek geriausi studentai, tiek darbo patirtį privačiame sektoriuje sukaupę profesionalai. Tam reikia trijų dalykų – valstybės valdymo funkcijų optimizavimo, jas supaprastinant ir skaitmenizuojant, valstybės tarnautojų darbo užmokesčio didinimo bei aukšto vadovų kompetencijos lygio užtikrinimo.
Būtina efektyvios regioninės politikos dalis – didesnės sprendimų priėmimo teisės savivaldybėms ir regionams. Kartu su griežta atsakomybe už tinkamą viešųjų lėšų valdymą, kova su korupcija, vietos savivaldai suteiktos didesnės viešųjų finansų planavimo, investicijų pritraukimo galios paskatins regionų atsigavimą ir gyvenimo kokybės augimą. Ateities Lietuvą matau turinčią du stiprius regionus ir atskirą sostinės regioną, išsprendusią žiedinių savivaldybių problemą, nebebaudžiančią savivaldybes už efektyvų finansų valdymą, kai iš įsiskolinimus gražinančioms savivaldybėms nebeleidžiama skolintis, o už gerą mokesčių surinkimą yra mažinamas finansavimas, bet skatinančias gero valdymo iniciatyvas ir pasaulinio lygio viešojo valdymo inovacijas.
Valstybė turi deramai rūpintis savo piliečių saugumu ir sudaryti visas galimybes piliečiams dalyvauti šame procese. Deramas policijos, ugniagesių, civilinės saugos specialistų aprūpinimas darbo priemonėmis, orus atlyginimas, tobulėjimo ir tobulinimosi galimybės, tinkamas psichologinis pasirengimas – tai yra minimalios sąlygos, nuo kurių įgyvendinimo priklausys ar bus teigiamai vertinama už vidaus reikalus atsakingų vadovų veikla. Kartu sieksiu, jog būtų sudarytos visos galimybės ir teikiama visokeriopa pagalba piliečiams, galintiems ir norintiems padėti policijai ir ugniagesiams vykdyti savo misiją.